HET SCHIJNGEVECHT TEGEN DE ISLAM
Stel je eens voor dat in de Tweede Kamer een politieke partij
doordringt waarvan de leider zegt:
En stel je ook voor dat een van haar Kamerleden de regering
verzoekt om geen nieuwe synagogen meer toe te staan, alle joodse scholen te
sluiten, de keppel te verbieden en criminele joden – indien nodig na
denaturalisatie – het land uit te zetten.
De islam is een gewelddadige religie. Het zit in die gemeenschap
zelf. De Koran is een fascistisch boek dat oproept tot geweld. Verbied de Koran.
Stuur de moslims die problemen veroorzaken het land uit, met familie en al. [We
willen] niet graag dat een groeiend aantal mensen, wellicht in de toekomst een
meerderheid, van de bevolking of van een kabinet uit moslims bestaat. We willen
de grenzen dicht, geen moslims meer Nederland in, veel moslims Nederland uit,
denaturalisatie van islamitische criminelen. Verontrustend is niet alleen dit denken zelf. Ook in kringen waar men het niet zou verwachten lijkt het deels wortel te hebben geschoten. Waarschijnlijk door een te ver doorgeschoten afkeer van religie vindt men ook op de website van De Vrije Gedachte haatdragende uitingen en op die van het als tijdschrift ter ziele gegane actieblad Ravage. Wat bij hen ontbreekt, is het besef dat men niet moet vechten tegen een verschijningsvorm als religie, maar tegen de sociaal-economische omstandigheden waar de meerderheid van de wereldbevolking onder leeft. Door deze te veranderen, verandert op den duur ook het karakter van de religie. Iran en Saoedi-Arabië zijn de landen die moeten aantonen hoe gewelddadig de islam is. Wijselijk zwijgt men over de tegenvoorbeelden: de Turkse islamieten die slagen waar de seculieren altijd gefaald hebben, namelijk het voorzichtig doorvoeren van hervormingen in hun land; het zorgvuldig uit de publiciteit gehouden, radicale democratiseringsproces dat sinds augustus 2005 in het islamitische Mauritanië op gang is gekomen; de ingrijpende wijziging in het Marokkaanse familierecht die de positie van vrouwen aanzienlijk verbeterde; of de schuchtere pogingen tot invoering van (gedeeltelijk) stemrecht in de Golfstaten. Het totaalbeeld is overigens bepaald niet positief, maar dat geldt voor het grootste deel van de Derde Wereld - islamitisch of niet. Islamteksten kunnen worden aangegrepen ter rechtvaardiging van geweld en terreur. Waarschijnlijk alle religies en wereldbeschouwingen lenen zich voor een dergelijk misbruik. De vernietigingsoorlogen in Vietnam en Irak zijn gepleegd in naam van de liberale waarden van democratie en vrijheid, de massamoord door stalinisten werd gepleegd in naam van het socialisme, de Zuid-Afrikaanse apartheidspolitiek werd protestants-christelijk gelegitimeerd en de aanstichters van de Rwandese genocide meenden dat zij christenen waren. Maar dat betekent nog niet dat liberalisme, socialisme en christendom op de schroothoop moeten. Met de islam is het niet anders. Dichtbij huis zijn, door schrikbeelden over bommenleggers, moslims als groep tot outcasts gemaakt. Niet eerder na de oorlog is er een zo gevaarlijke situatie ontstaan. Niet omdat er een PVV is, maar omdat een vierde, grote politieke stroming – naast liberalen, sociaaldemocraten en christendemocraten – in grote delen van Europa een machtsfactor van belang is geworden. En omdat de risico’s ernstig worden onderschat. Islamhaat is geen abstractie, het is angstwekkend concreet geworden. De slachtoffers wonen om ons heen. Ton Geurtsen
|